Mur mot Cadburychoklad och tidningar

Ja, det har väl inte undgått någon att det idag är 20 år sedan Berlinmuren revs. I min familj har det extra stor betydelse, eftersom mina svärföräldrar hör till de många som flydde från DDR. De växte upp i Leipzig och i början på 50-talet reste min svärfar ibland till (öst)Berlin i tjänsten. Nyfiken som han var promenerade han över gränsen ett par gånger, vilket ju då fortfarande var fullt möjligt. Vid ett tillfälle blev han kroppsvisiterad när han kommit tillbaka, och då man fann Cadburychoklad och västtidskrifter i hans fickor var måttet rågat. Hans karriär tog därmed en abrupt vändning, men istället för att börja bryta uran, med en tidig död i utsikt, valde han att fly, så det blev en sista promenad över till Västsidan. På något sätt fick min svärmor utresetillstånd, och med ett sådant var det möjligt för henne att hälsa på släktingarna som blev kvar i öst då och då. För min svärfar dröjde det över 20 år innan han fick den möjligheten. Och ytterligare nästan 30 år innan de båda fick uppleva ett enat Tyskland…

0 Svar to “Mur mot Cadburychoklad och tidningar”



  1. Kommentera

Lämna en kommentar




Tidigare inlägg

Blog Toplist
web stats