Äntligen infrastrukturproppen!

Idag tisdag morgon förebådades innehållet i infrastrukturproppen i en artikel i DI. Morgonekot nappade på denna och var positivt särskilt när det gäller höghastighetsbanor. Handlar det om höghastighetsbanor så måst detta innebära en framtida satsning på Europabanan och då dess första del Ostlänken mellan Stockholm och Linköping.

Det vore ju lysande om besked om de framtida järnvägssatsningarna nu äntligen kommer. Dessa har verkligen dragits i långbänk av såväl den förra som sittande regering! Finansiering kan ske bl a genom medel som finns tillgängliga från försäljningen av statliga företag och genom privata medfinansiering i en s k OPS-lösning. Det är säkert betydligt lönsammare för framtiden att använda dessa pengar i projekt som främjar tillväxt än att betala av på en statsskuld som uppenbarligen inte är särskilt betungande i ett internationellt pespektiv.

Fler nyheter på SR, Svd, DN debattNT och Corren
Se tidigare inlägg om detta.

Intressant? Läs andra bloggar om: , , , och

7 Svar to “Äntligen infrastrukturproppen!”


  1. 1 Tommy september 30, 2008 kl. 11:27 f m

    Ostlänken omnämns ju i princip inte ens utan kan och då betonar jag på kan eventuellt omnämnas mer när en fortsätning presenteras 2009.

    Jag tycker regeringen har visat ganska länge vart man står i Ostlänken trots att utredningar och rapporter lyfter fram det som ett av dom mest sammhälsnytiga miljövänliga och tillväxthöjande projekten i dagens Sverige. Så väljer man att satssa på Stockholm ,Malmö,GBG och norländs glesbygd.

    Trots att projekten Ostlänken enligt rapporter ska vara viktigt för Stockholm fortsatta utveckling och expansion genom att helt enkelt avlasta Stockholms regionen den väntande folkökningen på runt 800 000 nästkommande 20-30 års period, så kan jag inte annat en tolka det som att några starka borgarråd i Stockholm inte vill ha två städer Norrköping,Linköping som var för sig kommer ha befolkningar på över 200 000 inom en framtid när ostlänken e intigrerad.

    Kan bara tolka det som att det finns motsånd ifrån Stockholm att få en så pass dynamisk storstadsregion så tätt inpå sig själva.

  2. 2 Lars Erichs september 30, 2008 kl. 1:59 e m

    Jag tror det är viktigt att satsa på storstadsregionerna Stockholm, Göteborg, Malmö och på Fjärde Storstadsregionen.
    Det är klart att man från en stockholmshorisont först och främst ser till de egna intressena, men i en förlängning står det nog klart för alla att förbindelserna söderut från Stockholm och ner till Fjärde Storstadsregionen och vidare till kontinenten är synnerligen angelägna.
    Vi på Östsvenska Handelskammaren har i denna fråga ett bra samarbete med Stockholms Handelskammare, som stöttar oss och förstärker våra argument.

  3. 3 Anders Gardebring september 30, 2008 kl. 2:02 e m

    Själv bor jag i Stockholm och vill att Stockholm skall växa. Det är med glädje som jag ser den inflyttning som nu sker till Stockholmsregionen. Jag gillar byggkranar 😉
    Visst innebär det utmaningar, men det innebär också en massa möjligheter!
    Jag har svårt att förstå någon som på allvar tror att ett bygge av Ostlänken skulle hämma Stockholms utveckling. Tror man det behöver man nog tänka om igen, jag är nämligen övertygad om att ett bygge av Ostlänken inte bara skulle gagna Stockholm, utan faktiskt är en ytterst viktig nödvändighet. Stockholm ligger ur Europeiskt perspektiv avlägset. Fossila bränslen lär inte bli billigare framöver… Skall vi ha en chans att klara oss bra i den internationella konkurrensen behöver vi skapa en snabb länk ner till kontinenten, och det görs med höghastighetståg. Att dessutom knyta Nyköping, Linköping och Norrköping närmare varandra och närmare Stockholm skapar naturligtvis en massa dynamiska effekter som idag inte går att förutse, precis på samma sätt som de samhällsekonomiska beräkningarna för Öresundsbron aldrig hade kunnat förutset den explosion av utveckling som blivit resultatet i Öresundsregionen.

    Jag vågar påstå, utan att darra på manschetten, att Ostlänken är Sveriges just nu i särklass viktigaste infrastrukturprojekt. Inte minst för den fantastiska kapacitetsökning för godstrafik som det också skulle innebära.

  4. 4 Göran september 30, 2008 kl. 2:56 e m

    Ärligt talat: allt snack och all lobbying till trots – har inte handelskammaren och andra lobbyister för Ostlänken misslyckats i den här frågan?!? Jag är YTTERST tveksam till att Ostlänken kommer prioriteras 😦

    Vad kommer bli ert nästa steg egentligen?

  5. 5 Lars Erichs september 30, 2008 kl. 3:18 e m

    Det Göran skriver synes mig vara en defensiv hållning, medan det Anders Gardebring framhåller är helt riktigt. Ostlänken och i förlängningen Europabanan är Sveriges viktigaste infrastrukturprojekt och är värt att kämpa för!
    Istället för att kasta yxan i sjön gäller det nu att enträget fortsätta arbetet för att påverka beslutsfattare att tidigarelägga Ostlänken. Vi har redan i morgon ett möte med riksdagsledamöter, företagare och regionala poliker i Riksdagshuset för att dra upp planerna för att gå vidare. Vi ska nu framöver hitta ett gemensamt agerande för at få regeringen att besluta om byggstart för Ostlänken.
    Vi kommer också stt ge en fortsatt spridning av den rapport vi låtiti Öhrlings ta fram och som handlar om hur intressanten en OPS-modell (Offentlig-Privat-Samverkan)skulle vara i sammanhanget.

  6. 6 Andreas Krohn september 30, 2008 kl. 5:57 e m

    Jag har aldrig upplevt något motstånd här i Stockholm mot Ostlänken. Alla som verkar för Stockholms utveckling vet att en del av expansionen måste ske genom regionsförstoring. Då är, efter att Citybanan finns på plats, Ostlänken ett av de viktigaste projekten att genomföra.

    Under högkonjunkturer och fortfarande i denna konjunktur är bristen på kompetent arbetskraft ett stort problem för företagen i Stockholm, främst inom sektorerna bygg, IT och företagstjänster. Att då få tillgång till en halv miljon människor och två universitetscampus i Östergötland är väldigt värdefullt.
    Andreas Krohn
    Stockholms Handelskammare


  1. 1 Ingen imponerande infrastrukturproposition « Handelskammarbloggen Trackback vid oktober 1, 2008 kl. 8:16 f m

Lämna en kommentar




Tidigare inlägg

Blog Toplist
web stats